ANNONSØRINNHOLD

Sikret seg pengepremier og egne mentorer:

Disse gründerne gikk til semifinalen i Næringsteft

32 deltakere har blitt til 12 semifinalister i Sparebanken Møres kompetansereise og gründerkonkurranse Næringsteft. Sjekk presentasjonen under for å se hvem som er med videre.

Semifinalist-gründerne er hver sikret en pengepremie på 50 000 kroner og uvurderlig mentorhjelp for å spisse sine forretningsideer ytterligere frem mot finalistkåringen i februar. I sin utvelgelse har juryen lagt vekt på idé, forretningspotensiale og om de mener virksomheten kan utgjøre en viktig forskjell.

Disse gikk videre til semifinalen:

Dyrebar.no AS
Stein Tore Eikeset og Anders Brochmann

Dyrebar.no Anders Brochmann

Dyrebar sin visjon er å øke dyrevelferden globalt ved å utvikle en app for alt som har med kjæledyr å gjøre.

Jibe AS
William Mikal Ruud Schmidt og S. Mikael Ruud

Jibe AS William Mikal Ruud Schmidt og Svein Mikael Ruud

En treningsdagbok som hjelper mennesker å ta kontroll på livet og bli litt bedre for hver dag!

Røynd
Olai Tomasgard og Håkon Ustad

Røynd AS Olai Tomasgard

Røynd vil med selvutviklet XR-system (extended reality), fjerne barrierer mellom den virkelige og den virtuelle verden gjennom neste generasjons simuleringsteknologi. Med det vil vi omvelte e-sport og motorverdenen.

Smartsense
Rune Eik

Smartsense AS Rune Eik

En smart-løsning på avfall-system som skal optimalisere innsamling og håndtering av avfall gjennom intelligente, batterifrie fyll-nivå sensorer.

Digiport
William Shirima og Karianne Katharina Johanna Kies

Digiports AS William Shirima og Karianne Katharina Johanna Kies

Legger til rette for egeninspeksjon av shipping-containere ved hjelp av AI.

Pengebalanse
Elisabeth Breivik

Pengebalanse Elisabeth Breivik

Øke kompetansen rundt personlig økonomi og gjeldsproblematikk gjennom foredrag, kurs og en-til-en samtaler på arbeidsplasser.

Elle kompetanse AS
Lene Lønseth

Elle kompetanse Lene Lønseth

En digital plattform for matching av fosterhjem og fosterbarn.

BODN AS
Lasse Thomasgård og Robert Karlsen

Bodn AS Lasse Thomasgård

Smarte, bærekraftige løsninger som gjør sportsutstyr tilgjengelig for alle.

Bjørge Øre-Nese-Hals
Oddvin Bjørge

Bjørge Øre-Nese-Hals Oddvin Bjørge

Et produkt som gjør det lettere å puste med nesen under fysisk aktivitet.

Current Conservas
Gry Barstad og Hege Ask

Current Conservas

Vi skal tilby norskprodusert, konservert fisk og sjømat med høy kvalitet, både i design, presentasjon og smak.

Norvivo AS
Jill Smith og Aina M.H. Hauge

Norvivo AS Aina M. H. Hauge og Jill Smith

Hårolje som får nytt hår til å vokse.

Trsh.ai
Bjørn Helge Lervåg

trsh.ai Bjørn Helge Lervåg

Trsh.ai skal gjøre det mulig for forbrukere å identifisere ressurser i søppel.

Kompetanse og nettverk

Den spennende kåringen skjedde 9. januar hvor alle Næringsteft-deltakerne var samlet hos ProtoMore i Molde for en siste workshop i samlet flokk. Konkurrentene takket hverandre for sist, og mange ga hverandre gode klemmer. Det store spennet i alder og produkter har ikke stoppet deltakerne i å etablere vennskap og nettverk i den tiden de har delt så langt i kompetansereisen Næringsteft.

Det har vært veldig lærerikt, alt sammen, og jeg har møtt potensielle samarbeidspartnere. En lærer mye om sin egen bedrift også, fordi man hele tiden må tydeliggjøre for hverandre og seg selv hva man driver med.

Ane matthiesen, flytpsykologen as

Spent stemning

Det var likevel en nervøs stemning bak deltakernes glede av å se hverandre igjen. Før dagen var omme visste alle at bare 12 av de 32 gründerne som var samlet, kom til å gå videre.

I etasjen over satt juryen og diskuterte hvilke forretningsideer og selskaper som skal være med videre. Siden kickstart for Næringsteft 20. november, har samtlige deltakere fått bryne seg på og lært enormt mye om det meste innen entreprenørskap.

Høyt nivå

– Nivået på det faglige har vært top notch, forteller gründeren bak Pengebalanse AS, Elisabeth Breivik og de på bordet hennes nikker samtykkende. Om ingen av dem skulle komme videre, er de tydelige på at kunnskapen de har fått både gjennom foredragene og av hverandre, har vært uvurderlig.

Næringsteft er viktig

Finn Amundsen er daglig leder i Protomore. Han opplever en reduksjon i antall nyetableringer, spesielt i Romsdal. Amundsen tror at lav arbeidsledighet og behov for flere ansatte blant annet i Marin og Maritim kan være årsaken. Potensielle gründere søker til trygge og spennende jobber, og prioriterer ned gründerideen sin. Regionen kan dermed gå glipp av mange gode ideer.

Det er derfor det er så viktig, slik som Næringsteft gjør, å ha disse programmene som stimulerer gründerånden og senker risikoen for å feile. Ved å bygge deres kompetanse og tro på egen evne, vil vi også øke tilfanget av gode ideer.

Finn amundsen, daglig leder i protomore

Drar seg til

Over de neste ukene vil Næringsteft og semifinalistene fokusere på fordypningsarbeid av forretningsplan og idé-pitch som deltakerne må presentere for juryen 29. februar. Da vil det bli avgjort hvem som går videre til finalen. Syv av semifinalistgründerne er fra Ålesund, to fra Molde og de tre andre selskapene fra Norddal, Volda og Haram.

– Planen fremover nå er å tenke på hvordan jeg best kan benytte meg av mentorene, smiler en fornøyd og rykende fersk semifinalist, Elisabeth Breivik. For henne er mentorskapet de nå skal få tilgang til, en langt viktigere belønning enn pengepremien.

Se kåringen av årets semifinalister her:

Dette er mentorene:

  • Anja Solevågseide: Gründer og investor, Pir Cowork/ Pir Invest
  • Christian Olav Balsnes, CFO Ocean Supreme
  • Torill Standal Eliassen, Daglig leder twoday
  • Kristianne Havnevik, Rådgiver Havnevik
  • Fredrik Holen Bjørdal, Managing Associate Kvale
  • Stephanie Brungot, Managing Associate Kvale
  • Linn Aasestrand, Analytiker Converto
  • Pål-Andreas Alnes, Leder for M&A i Converto
  • Roger Lunden Strand, Seniorrådgiver Eiendom og Entreprenør, Sparebanken Møre
  • Nina Holm Sundgot, Rådgiver Næringsbasen, Sparebanken Møre

Innholdsproduksjon: Brand Studio Nordvest
Alle fotos: Tone Molnes

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media